Speciály pro fanoušky Ajaxu

Listopadový summit NATO se z hlediska pohybů letadel projevil na pražské Ruzyni krátkodobým vysokým nárůstem "speciálů". Přes šest desítek letadel různých kategorií doslova zahltilo nejen celý prostor "starého" letiště, ale též VPD 22 a přilehlý systém pojezdových drah, které byly dočasně pro pravidelný provoz uzavřeny a pečlivě střeženy. I když se mnohým může zdát, že tato akce neměla na Ruzyni dosud obdoby (nepočítáme-li osudné dny invaze "spřátelených armád" Varšavské smlouvy v srpnu 1968), tak úplně pravda to není. Toto letiště zažilo v minulosti obdobnou krátkodobou zátěž, na níž si však, vzhledem k dlouhému časovému odstupu, vzpomínají již jen skuteční pamětníci.

Došlo k ní ve středu 8. března 1967, kdy se na fotbalovém stadionu na Julisce odehrálo památné fotbalové utkání PMEZ mezi Duklou Praha a slavným Ajaxem Amsterdam. Právě tento tým přijely do našeho hlavního města povzbudit tisíce jeho fanoušků nejen z Nizozemí, ale též z Německa, Belgie a dalších zemí. Jejich velká část tehdy k dopravě využila nabídek různých leteckých charterových dopravců. Aby se celkové náklady na cestu a návštěvu fotbalového utkání snížily na minimum, uspořádaly tehdy různé cestovní kanceláře do Prahy pouze jednodenní zájezdy, což s sebou zákonitě přineslo přesycení provozu na dnešním "starém", tehdy však jediném letišti v Ruzyni.

Až na několik výjimek tedy drtivá většina letadel přilétla do Prahy během dopoledne 8. března. Dávno předtím se však na ředitelství letiště na tuto "invazi" pečlivě připravovali. Byl zajištěn dostatek pohonných hmot, technických odbavovacích prostředků a především pak byly dalšími pracovníky posíleny směny ve všech složkách, kterých se akce přímo dotýkala. Zajištěn tak byl nejen dostatek odbavovacího personálu, ale též například zdravotníků, členů požární služby, atd. Stranou nezůstaly ani složky řízení letového provozu, kde byla služba posílena tak, aby se dispečeři mohli střídat v kratších intervalech než bylo jinak obvyklé. Do práce nastoupili navíc i další technici zajišťující bezporuchový provoz radarů a další specialisté. Jako první z více než pěti desítek speciálů přistál na Ruzyni čtyřmotorový Douglas DC-7 společnosti Martinair Holland z Amsterdamu. Po něm následoval Douglas DC-6 Braathens SAFE a další. Během několika hodin se letištní plocha, respektive VPD 22, která byla pro parkování letadel speciálně vyčleněna, zaplnila více než pěti desítkami strojů, z nichž některé se na Ruzyni pouze "točily". Kromě několika letadel zmíněných společností Martinair a Braathens byly odbaveny například i DC 7 německého Südflugu, Bristol Britannia anglické Lloyd International, Viscount KLM, speciály Globe Airu, Schreineru a mnoho dalších. Kromě nich byly v onen den posíleny většími typy i některé pravidelné linky. I když měli někteří fanoušci problémy s rovnováhou již při přistání, přesto bylo odbavení všech zvládnuto na výbornou bez větších potíží. O to zajímavější byl zpáteční večerní návrat, realizovaný v kratším časovém intervalu než v případě příletů. Ve snaze maximálně urychlit a zkrátit pobyt značně "unavených" přívrženců na letišti před odletem byla procedura odbavení jednotlivých letů zjednodušena na odpočítání příslušného počtu lidí podle počtu sedadel nejbližšího odlétávajícího speciálu. Přitom vůbec nehrálo roli, do kterého města daný letoun letí - důležitý byl pouze stát. Tento operativně zavedený způsob odbavení se u zúčastněných nesetkal s velkými výhradami... Cestující byli k letadlu přivezeni autobusem a po nástupu letoun odlétl. Tímto způsobem se podařilo zvládnout krátkodobý značný nápor na provoz ke všeobecné spokojenosti. Nutno podotknout, že s celou akcí se všechny složky ruzyňského letiště vypořádaly výtečně bez jediného závažného problému.

Dnes tato situace vyvolává spíš úsměv, avšak v tehdejších podmínkách, které na Ruzyni panovaly, se jednalo vskutku o mistrovské zvládnutí provozu.




Související kategorie

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace