V pátek 3. května 2024 byl do leteckého rejstříku Úřadu pro civilní letectví ČR zapsán Airbus A320-214 s rejstříkovou značkou OK-IOO. Jde o letadlo, které České aerolinie na konci ledna pronajaly kanadskému dopravci Air Transat. Od 13.02. do 28.04. tam létal v barvách kanadského dopravce do destinací v Karibiku pod imatrikulací C-GEXI. Ještě s kanadskou registrací se podle dat serveru Flightradar24 vrátil v úterý 30. dubna jako let TSC80 z Toronta přes Keflavík do Prahy.
Rejstřík uvádí, že provozovatelem Airbusu jsou nyní České aerolinie. V Kanadě byl opatřen dočasnými barvami Air Transat. Z pronájmu se vrátil bílý s červenými motory, na pondělní linku do Madridu už by měl letět v batvách ČSA.
České aerolinie momentálně provozují dva Airbusy A320 (OK-HEU a OK-IOO). Na podzim tohoto roku mají převzít první Airbus A220.
Připravil: Martin Bernict
Více
Intenzivní využití technologických zbraní, jako jsou chytrá munice a drony, nevyhnutelně znamenají, že v konfliktních zónách bude docházet k masivnímu rušení signálů GNSS. Signály GNSS využívají mimo jiné také dopravní letadla. Rušení satelitních signálů je proto potenciálním rizikem pro bezpečnost letů.
K intenzivnímu rušení satelitního signálu dochází nyní zejména v konfliktních zónách na Ukrajině (a okolí) a na Blízkém východě. Aktuální mapu rušení GNSS pravidelně publikuje FlightRadar24.
Vysoké pozornosti médií se těšil let britského ministra obrany Granta Shappse v březnu 2024. Letoun Royal Air Force se při přeletu z Polska do Británie dostal nedaleko ruské enklávy Kaliningrad do zóny rušení signálu GPS. Letadlo bylo nuceno po dobu asi 30 min. využít alternativní způsoby navigace. Jak se později zjistilo, vojenský letoun přepravující ministra obrany není vybaven žá...
Více
Společnost Smartwings na svých internetových stránkách v části Kariéra přidala pracovní inzeráty. Aerolinka aktuálně nabírá také druhé piloty (ať už s typovou, či bez typové kvalifikace) pro letadla Airbus A320 a Airbus A220.
Z detailů jednotlivých nabídek vyplývá, že český dopravce bude více personálu potřebovat od zimy 2024. Začátek smlouvy pro piloty A320 s i bez typové kvalifikace je zima 2024/25. Piloti A220 s typovou kvalifikací mají začátek smlouvy také v období zima 2024/25 a piloti bez typové kvalifikace v období srpen 2024 až březen 2025.
Smartwings aktuálně žádný Airbus neprovozují. Airbusy provozuje jejich sesterská společnost České aerolinie, konkrétně dva Airbusy A320 (OK-HEU a OK-IOO). Tentýž dopravce má také pevnou objednávku na Airbusy A220. První objednaný stroj má přiletět tento rok na podzim.
Připravil: Martin Bernict
Více
Turkish Airlines vloni oznámily záměr koupit takřka 600 letadel, a to v rámci svého desetiletého strategického plánu do roku 2033, kdy oslaví své 100. výročí.
V prvním kroku udělil dopravce vloni v listopadu kontrakt na až 355 letadel, a to v následujícím složeni:
60x A350-900 s opcí na dalších 20
15x A350-1000
5x A350F s opcí na dalších pět
150x A321neo s opcí na dalších 100
Dne 29. dubna informoval předseda společnosti Ahmet Bolat, že Turkish Airlines jednají s Airbusem a Boeingem o další objednávce, a to na 235 letadel. Prohlásil přitom, že dopravce vždy uplatňoval vyváženou nákupní politiku k Airbusu i Boeingu. Předpokládá, že Boeing své problémy vyřeší.
Bolat informoval, že Turkish Airlines a Rolls-Royce studují mož...
Více
United Aircraft Corporation minulý týden předala institutu Gromova v Moskvě k certifikačním zkouškám prototyp regionálního letadla SJ-100. Na první pohled by se zdálo, že jde o pouhou modifikaci SuperJetu SSJ-100, avšak změny proti předchůdci jsou zásadní.
SJ-100 využívá systémů a komponent domácí výroby, které nahradily západní technologie, které jsou pro Rusko kvůli sankcím nedostupné. Kromě toho dostal letoun řadu dalších zlepšení, například nové koncovky křídla. SJ-100 tak využívá zkušeností z provozu SSJ-100.
Na první pohled je největší změnou záměna motoru PowerJet SaM146 za domácí Aviadvigatěl PD-8. PD-8 je derivátem motoru PD-14 pohánějícího MS-21-310. Prototyp však zahájí certifikaci s původním motorem, což certifikační program urychlí. Zkoušky motorů PD-8 probíhají paralelně s certifikací SJ-100. Prototyp dostane finální motory teprve v průběhu zkušebního programu, který zahrnuje asi 200 zkušebních letů.
Ruský letec...
Více
Minulý týden přeletělo z Francie na 91. základnu chorvatského letectva u Záhřebu prvních šest stíhaček Dassault Aviation Rafale chorvatského letectva. Slavnostního přivítání se účastnili mimo jiné prezident Zoran Milanović, premiér Andrej Plenković a ministr obrany Ivan Anušić.
Chorvatští piloti absolvovali přeškolení na Rafale ve Francii. Tito piloti také přeletěli letadla z letiště Dassault Aviation v Mérignac. Dalších šest letadel bude dodáno do konce roku. Jedná se o letadla „z druhé ruky“. Dodávka zahrnuje 10 stíhaček Rafale C a dvě „spárky“ Rafale B, munici, náhradní díly, logistiku, výcvik pilotů a mechaniků. Hodnota kontraktu uzavřeného v listopadu 2021 se blíží 1 miliardě eur.
Rafale nahradí v chorvatském letectvu zastaralá letadla MiG-21BisD/UMD. Rafale ve výběrovém řízení soutěžila se stíhačkami Saab JAS-39 Gripen, letouny F-16 Block 30 (od izraelského letectva) a novými Lockheed Martin F-16. (Foto: Allied A...
Více
Server FlightRadar24 ukázal zajímavou a efektní animaci provozu letadel Airbus A380. Animace ukazuje provoz A380 v období od dubna 2023 do dubna 2024. Kromě toho FlightRadar24 poskytl řadu zajímavých údajů o provozu letadel.
Superjumba A380 přečkala pandemii úspěšněji než Jumba, což v době, kdy krize začala, očekával jen málokdo. Rychle rostoucí poptávka a vyšší zaplnění letišť vrací do provozu stále větší počet letadel A380. Letadla Airbus A380 aktuálně ve vzduchu je možno zhlédnout zde. Většina z nich bude patřit Emirates.
V období od 1. dubna 2023 do 1. dubna 2024 uskutečnila letadla Airbus A380 celkem 80 993 letů, z nichž 54 460 připadá právě na Emirates. Podíl Emirates na celkovém provozu A380 je 67 %. Na druhém konci tabulky jsou All Nippon Airways, Etihad a Lufthansa s nejmenším počtem plánovaných letů.
Na úspěchu Emir...
Více
Česká společnost Primoco UAV SE, výrobce civilních a vojenských bezpilotních letounů One 150, zveřejnila hospodářské výsledky za uplynulý rok. Akcie společnosti zvýšily meziročně svou hodnotu ze 410 korun na 885 korun, tj. o 115 %.
Výnosy společnosti vyrostly na šestinásobek a dosáhly 600 milionů korun. Provozní zisk EBITDA činil 276 milionů korun, což odpovídá provozní marži 46 procent. Poptávka po bezpilotních zařízeních kvůli geopolitické situaci trvale roste, přičemž mezi zájemci o tyto produkty jsou jak armády, bezpečnostní složky či soukromé firmy
„Loňský rok přinesl naší společnosti rekordní hospodářské i provozní výsledky. Spolu s růstem tržeb jsme se také významně posunuli v přípravě rozvoje společnosti na delší časové období, uzavřeli spolupráci s Airbus Defence and Space a její dceřinou společností Airbus Airborne Solutions (ADAS), což nám otevírá příležitosti oslovovat klienty této společnosti.“ uvádí L...
Více
Airbus pokračuje v odběru titanu z Ruska. Koncem dubna získala výjimku ze sankcí rovněž jeho kanadská pobočka. Povolení zmírní rizika, že by dovoz kritického konstrukčního materiálu byl zasažen efektivním zákazem dovozu do Kanady.
Airbus neupřesnil, jaké období je výjimkou pokryto. Airbus od konce roku 2022 ujišťuje, že hledá alternativního dodavatele titanu, jehož největším dodavatelem pro leteckou výrobu je ruská společnost VSMPO-Avisma.
Jak prohlásil generální ředitel Airbusu Guillame Faury, zákaz dovozu titanu by způsobil velké problémy Airbusu, přitom však měl jen malý dopad na Rusko.
Výjimku ze sankcí získal rovněž Bombardier. Bombardier upřesnil, že ruský titan nenakupuje v Rusku přímo, ale dostává komponenty vyrobené z ruského titanu od svých subdodavatelů.
Ukrajinská velvyslankyně v Kanadě Julia Kovalivová proti udělení výjimky protestovala a uvedla, že titan je možno nakupovat také jinde než v Rusku. Kanadská ministryně zahran...
Více
Dánsko zaznamenává výrazný nárůst poptávky po leteckém cestování. Pokud jde o nasazené kapacity, ty ve druhém čtvrtletí překonají o 0,4 % předpandemickou úroveň. Za rychlé zotavení vděčí sektor letecké dopravy nízkonákladovým společnostem, zejména Ryanairu a Wizz Airu, které proti předpandemické úrovni vyrostly na dánském trhu o takřka 56 %.
Letiště v Billundu, které od roku 2022 slouží jako báze Ryanairu, již předpandemické počty cestujících překonalo.
Aarhus překonal vloni předpandemická čísla o 7,5 %. V létě letiště přidává tři nové spoje do Španělska.
Letiště v Kodani otevřelo v zimě 13 nových spojů a během léta přidává dalších 25 spojů, které bude provozovat pět společností. Nejvíce nových spojů otevřou Norwegian (10), následován Ryanairem (4). V létě zajišťuje letiště přes 300 spojů.
Vlajkový dopravce SAS plánuje v létě dosáhnout 92 % kapacit roku 2019. Společnost kromě evropských l...
Více