Společnosti Qatar Airways a Airbus se domluvily a ukončily mimosoudním jednáním svůj takřka dva roky trvající spor, který se týká defektu povrchu letadel A350. Soudní pře je tak ukončena.
Obě společnosti ve svém společném oficiálním sdělení mluví o „smírném a proveditelném“ řešení. Konstatují, že ukončení sporu umožní obnovit spolupráci.
Detaily vypořádání nejsou komunikovány.
Qatar v lednu 2021 žaloval Airbus u londýnského soudu a žádal odstupné za letadla, jejichž povrch byl porušen – ta označil jako provozně nebezpečná. Airbus argumenty Qataru neuznal a hájil se tím, že porucha laku nikterak neohrožuje bezpečnost a letovou způsobilost letadla. Soud měl ve sporu rozhodnout ve zrychleném řízení v létě letošního roku.
V reakci na kroky Qataru Airbus vloni zrušil objednávku Qataru na 50 letadel A321neo a následně také vyřadil objednávky A350 společnosti z objednací knihy. Zároveň žádal kompenzace za neodebraná letadla.
Ze 43 letadel A350 (19x verze 1000 a 34x -900) Qatar kvůli defektu povrchu uzemnil podle různých zdrojů 22 až 26 letadel.
Lze předpokládat, že Airbus opraví odstavená letadla, přičemž použije novou metalickou perforovanou fólii, která nahradí původní metalickou mřížku. Nové řešení by mělo výrazně snížit riziko poškození laku. (Foto: Business Insider, planes.cz)
Objevil, např. i u Finnairu, Etihadu, LH, píšou to v tom článku, co sem na začátku dal petrp.
Považuji to za vítězství Airbusu. Qatar zjistil, že spoléhat se jen na letadla Boeingu je cesta do pekel...Jak z pohledu termínu, tak kvality. Myslím, že Airbus měl dost času na to aby si otestoval techniku lakování kritických míst. Zvláštní, že ten problém se jinde neobjevil nebo se mýlím?
Rollfree....a to si myslíš, nebos to někde nastudoval?
pbs.twimg.com/media/DaDRjLDW4AATgJt?format=jpg&name=large
Jestli to fakt vypadá jako na těch fotkách z prvního postu, tak bude oprava snadná.
Jedno tvrdší přistání a veškerá barva opadá sama. No a síťka už se snadno strhne.
Tak hnusně popraskanou a oloupanou barvu nemám ani na plotě u kompostu.
Nanesou další vrstvu barvy, a ono to bude držet
Taky by mě zajímalo, jak se s tím vypořádají.
On je to docela zajímavý problém, a je to strkanice o náklady mezi výrobcem a aerolinkami. Minimálně to zvyšuje náklady na údržbu, narušený povrch taky zhoršuje aerodynamiku stroje, třeba jen nepatrně, ale dlouhodobě to už může mít docela velký význam. K tomu přidejme, že jsou v daném místě spodnější vrstvy trupu odhaleny působení povětrnostních podmínek a nikdo neví, co to z dlouhodobého hlediska může způsobit. A, což je pro aerolinky taky důležité, u cestujícího nevzbuzuje příliš velkou důvěru, když nastupuje do oprejskaného letadla.
Technologie této opravy by mne fakt zajímala......dost dobře si to neumím představit.
www.reuters.com/business/aerospace-defense/costly-airbus-paint-flaw-goes-wider-than-gulf-2021-11-29/
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Jestli je ta oprava řešena pouhým přeplátováním bez dalšího (nějaké vodivé pospojování), tak to ve mě z hlediska ochrany před bleskem příliš důvěry nevzbuzuje (vzniká tam diskontinuita vodivosti, na níž se ten výboj může pěkně vyřádit), ale tak snad to mají dostatečně otestované.