Návrat superjumba

  • 03.05.2024 08:58

Server FlightRadar24 ukázal zajímavou a efektní animaci provozu letadel Airbus A380. Animace ukazuje provoz A380 v období od dubna 2023 do dubna 2024. Kromě toho FlightRadar24 poskytl řadu zajímavých údajů o provozu letadel.

Superjumba A380 přečkala pandemii úspěšněji než Jumba, což v době, kdy krize začala, očekával jen málokdo. Rychle rostoucí poptávka a vyšší zaplnění letišť vrací do provozu stále větší počet letadel A380. Letadla Airbus A380 aktuálně ve vzduchu je možno zhlédnout zde. Většina z nich bude patřit Emirates.

V období od 1. dubna 2023 do 1. dubna 2024 uskutečnila letadla Airbus A380 celkem 80 993 letů, z nichž 54 460 připadá právě na Emirates. Podíl Emirates na celkovém provozu A380 je 67 %. Na druhém konci tabulky jsou All Nippon Airways, Etihad a Lufthansa s nejmenším počtem plánovaných letů.

Na úspěchu Emirates má velký podíl také letiště v Dubaji (DXB), které je na provoz A380 optimalizováno. Vzhledem k velikosti letadla se letiště musela přizpůsobit jejich odbavení, a to nejenom pokud jde o nástup/výstup cestujících, ale např. i z hlediska použité letištní techniky. 

Letiště, která nejčastěji navštěvují A380, ukazuje graf (viz níže). Nepřekvapí, že grafu dominují Dubaj a Londýn. Spoj Dubaj-Londýn představoval během sledovaného roku 28 % provozu Emirates.

Pokud na chvíli zapomeneme na Emirates a Dubaj, z Londýna se uskutečnilo 5 054 letů A380. Největší část (23 %) směřovala na letiště Singapur Changi (SIN), Dauhá zaujala s 15 % další místo, následována spojem Etihad do Abú Zabí (13 %).
Na dalším místě jsou British Airways. Nejde však o spoj z Londýna do New Yorku, jak by bylo možno očekávat, ale do Johannesburgu (JNB) s podílem 1 %. Na linkách do USA provozují British Airways nejvíce letů A380 do Miami, kterých v daném roce bylo 507.

Z letadel A380 Emirates nejvíce nalétal v daném období exemplář A6-EUD, který absolvoval 789 letů. Na opačném konci jsou A6-EDF, A6-EDW a A6-EOY, která za rok absolvovala jediný let, a to z Dubai International (DXB) na letiště Dubai World Central (DWC).

Pokud jde o budoucnost, přinejmenším ve střednědobém horizontu se způsob provozu letadel A380 nezmění. Budou nasazována na linky s vysokým počtem cestujících mezi největšími letišti („hub to hub“), která uplatňují omezení slotů. Nasazení letadel na těchto spojích dává největší ekonomický smysl. A to i přesto, že v oblasti dálkových letů vidíme jasný trend k nasazení menších, palivově efektivnějších dvoumotorových letadel. Ostatně tento nový trend zachytily i Emirates, které objednaly letadla Airbus A350, Boeing 787 a 777-9.

Délku života A380 u aerolinek prodlužuje zpoždění certifikace (a dodávek) letadel Boeing 777-9. Naopak jejich délku zkracuje fakt, že letadla nelze konvertovat na nákladní, jak se děje např. s Boeingy 747. Druhotný trh A380 neexistuje.

Letadlo A380 vzlétlo poprvé 27. dubna 2005, tedy před 19 lety. V roce 2021 Airbus oznámil ukončení výroby. Výrobní linka v Toulouse byla následně konvertována na výrobu letadel A321neo.

Přes ukončení výroby a relativně nízký počet provozovatelů by bylo předčasné letadla pohřbívat. Výše zmíněné faktory garantují, že letadla A380 budeme potkávat na světových letištích a sledovat ve vzduchu ještě po mnoho dalších let. V danou chvíli jsou nenahraditelná. (Foto: Emirates, planes.cz, Tab.: FlightRadar24) 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Tomáš - nepřihlášený host (...233.20...)
03.05.2024 15:59
A380

Obnovení výroby je velmi nepravděpodobné. Tam, kde probíhala finální montáž se teď kompletuje A321 a vzhledem k seznamu objednávek by opět snížení výroby nedávalo smysl. A pravděpodobně by jediným zákazníkem byli Emirates. Už by se v tomto případě dalo uvažovat i o verzi A380-900 a počkat si a remotorizovat na Rolls Royce UltraFan. Nicméně jen pro některé aerolinky je A35K menším kusem. Zatím nikdo neměl požadavek na zvýšení kapacity např. umístěním toalet do carga, jako to měla Lufthansa v A346 a Thomas Cook v A332.

Pan Václav z Prahy - nepřihlášený host (...188.151...)
03.05.2024 13:56
Vládce nebes

A380 se krásný stroj, škoda že to byl z obchodního hlediska propadák. Někde jsem četl, že na něm Airbus prodělal cca 10 mld €. To už se nástupce nedočkáme...

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
03.05.2024 12:35
Na okraj

Ak už dnes sú nenahraditeľné, iste budú aj v budúcnosti. Možno výroba sa obnoví....

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace