V hospodářském roce končícím 31. března 2024 vytvořil Wizz Air provozní zisk ve výši 437,9 milionu eur. Poprvé od pandemie je aerolinka v celoročním zisku. Zisk překonal očekávání finančních trhů. V předchozím hospodářském roce hospodařila firma se ztrátou 535,1 milionu eur. Společnost přepravila 62 milionů cestujících, což je meziroční nárůst o 21,4 %. Celkové výnosy se zvýšily o 30,2 % na 5,1 miliardy eur a zůstaly 1,1 % za očekáváním analytiků. Zisk na akcii naopak očekávání trhu překonal.
Wizz Air zahájil komerční činnost před 20 lety a za svou existenci přepravil přes 390 milionů cestujících.
Zmíněných hospodářských i provozních výsledků se podařilo dosáhnout i přesto, že kvůli stahovací akci motorů Pratt & Whitney GTF měl Wizz Air ke konci března dlouhodobě mimo provoz 45 letadel, přičemž do 17. května se počet uzemněných letadel dále zvýšil na 47. Dopady tohoto masakru snížila kompenzace získaná od Pratt & Whitney, jejíž forma ani výše nebyla komunikována. Nicméně víme, že např. Spirit dostává od RTX kompenzace ve výši 18 000 dolarů za každý den uzemněného letadla.
Dalším problémem společnosti jsou zrušené lety do/z Tel Avivu.
Pokud jde o uzemněná letadla, zatím je obtížné vidět světlo na konci tunelu. Do konce září vzroste počet uzemněných letadel Wizz Airu asi na 50 a zhruba stejný počet letadel zůstane uzemněn během celého hospodářského roku. Wizz Air tak přichází takřka o čtvrtinu flotily, a to právě v období, kdy na trhu panuje vysoká poptávka a vysoké ceny letenek.
První „neo“ Wizz Airu bylo uzemněno v září 2023. Průměrná doba kontroly a opravy motoru trvá (včetně demontáže a zpětné montáže na křídlo) okolo 300 dní.
Wizz Air uvedl, že kvůli nedostatku letadel nebude v tomto hospodářském roce pokračovat ve zvyšování nabízených kapacit.
Dopad svolávací akce částečně tlumí dodávky nových letadel a další opatření. Airbus dodal během roku 39 letadel A321neo, u 13 letadel si Wizz Air prodloužil leasing a podepsal leasing na dalších 11 Airbusů. Podrobněji jsme o tom na planes.cz informovali zde.
Kromě letadel si Wizz Air zajistil 20 náhradních motorů PW1000G. Koncem léta by počet náhradních motorů měl vzrůst na 50.
K 31. březnu tvořila flotilu Wizz Airu následující letadla: 40x Airbus A320ceo, 6x A320neo, 41x A321ceo a 121x A321neo. Podíl „neo“ dosáhl 61 %, přičemž díky rostoucímu podílu A321neo dosáhl Wizz Air průměru 224 sedaček/letadlo. O to se také opírá tvrzení Wizz Airu, že je nejefektivnější evropskou nízkonákladovou společností.
K březnu 2025 plánuje Wizz Air provozovat 34x A320ceo, 6x A320neo, 41x A321ceo, 147x A321neo a také první A321XLR. Z uvedeného je zřejmý rychlý posun společnosti k verzi A321neo.
Stahovací akci motorů Pratt & Whitney PW1100G oznámil výrobce RTX v červenci 2023. Původně se očekávalo, že inspekce postihnou asi 600 motorů, ale již v září 2023 bylo zřejmé, že rozsah problému je daleko větší a počet motorů, které je potřeba stáhnout od provozovatelů, je okolo 3000. Stahovací akce má být dokončena v roce 2026.
Problémovým místem motorů jsou zejména disk 1. a 2. stupně vysokotlaké turbíny (HTP), při jejichž výrobě bylo v období 2015 až 2021 použito kontaminovaného práškového materiálu.
Přes uvedené problémy Wizz Air očekává, že čistý zisk společnosti v tomto hospodářském roce se bude pohybovat mezi 500 až 600 miliony eur, a to díky trvající robustní poptávce, příznivé ceně letenek a úsporným opatřením společnosti.
Burza reagovala na oznámené výsledky růstem ceny akcie o 10,7 %. Akcionáři Wizz Airu přesto nemají moc důvodů k oslavám. Za poslední více než tři roky cena akcií klesla o 58 %. Během letošního roku zaznamenaly akcie propad 33 %.
Wizz Air předpokládá roční růst výnosů 16 % (každý rok) po dobu následujících tří let, a to proti 6,6% růstu, který se předpokládá pro evropské odvětví leteckého provozu.
Výsledky uplynulého hospodářského roku jsou povzbuzující. Prokazují, že Wizz Air krizi motorů GTF úspěšně zvládá a zároveň zlepšuje situaci v provozu.
Treba uznať, že Wizz Air na rozdiel od osudov trebárs Sky Europe , aj kvôli pádu Malevu, skutočne napreduje. A možno aj vďaka "uzemneným" lietadlám zvyšuje vyťaženosť tých "ietajúcich" a ďalej optimalizuje destinácie.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Pls vie niekto preco napriklad Turkish lieta s A320 kotre maju Pratt & Whitney a Wizz nie?