Airbus zveřejnil novou dlouhodobou prognózu poptávky na období 2024-2043. Letošní prognóza zvyšuje odhad potřeby nových letadel proti loňské prognóze Global Market Forecast (GMF) 2023 o 3,8 %.
Potřebu jednouličkových letadel zvýšil Airbus o 880 letadel, širokotrupých o 700 letadel. Proti loňské prognóze tak Airbus výrazně zvýšil podíl širokotrupých letadel. Podíl širokotrupých letadel na celkových dodávkách vyrostl na 20 %.
V letech 2024-2043 bude na trh podle GMF2024 dodáno 42 430 letadel.
Hlavní předpoklady GMF jsou následující:
- do roku 2027 bude pokračovat rychlý postcovidový růst, a to průměrným ročním tempem 8,4 %
- růst počtu cestujících v dalším období (2027-2043) dosáhne průměrného ročního tempa 3,6 %, tempo růstu nákladní dopravy dosáhne 3,1 % ročně
- tahounem poptávky bude zejména Indie a Čína, velmi silná poptávka bude přicházet z regionu Asie-Pacifik
- v roce 2043 bude v provozu 48 230 letadel proti 24 240 počátkem roku 2023
Poptávka:
- trh bude potřebovat 42 430 nových letadel pro přepravu cestujících (proti 40 850 podle GMF2023)
- z nich 33 510 jednouličkových (32 630 podle GMF2023) a
- 8 920 širokotrupých ( 8 220 podle GMF2023)
- nová prognóza zvyšuje poptávku po nových letadlech proti GMF2023 o 1 580 letadel
- pro potřeby rostoucí nákladní dopravy bude potřeba dodat 2 470 „nových“ letadel, z nich bude 940 skutečně nových, zbytek budou konverze letadel pro přepravu cestujících (P2F)
- růst poptávky je dán rychlejším růstem HDP (+2,6 % 2023-2043), rostoucím podílem střední třídy a růstem globálního obchodu (+3,1 % 2023-2043 CAGR vs. +2,9 % GMF23)
- předpokládá se rychlejší tempo náhrady starších letadel. Podíl letadel nové generace v globálním leteckém parku nyní činí asi 30 %.
Fotografie k článku
Komentáře
Celkem 1 záznam
Takéto prognózy majú vždy mnoho neznámych - napr. Irán, ak by padli sankcie, tak dopyt po lietadlách do tejto relatívne veľkej krajiny bude ohromný. Alebo ďalší ťažko odhadnuteľný parameter Rusko...