Airbus získal certifikaci letadla A321XLR

  • 23.07.2024 05:54

Těsně před zahájením Farborough International Airshow 2024 získal Airbus certifikaci EASA na model A321XLR s motory CFM International LEAP-1A. V pátek to oznámil mluvčí společnosti. Certifikace modelu s motory Pratt & Whitney GTF bude udělena později v letošním roce.

Jedná se o poslední verzi populární řady A320neo. Proti A321neo má XLR zvýšenou maximální vzletovou hmotnost (101 t) a prodloužený dolet až 8 700 km, což umožňuje až jedenáctihodinové lety. Typická kapacita ve dvoutřídním uspořádání je 180-220 cestujících. Pohodlí cestujících má zajistit kabina Airspace. Ve své kategorii nemá letadlo konkurenta. 

Vývoj a prodej letadla byl zahájen v roce 2019, k prvnímu letu vzlétlo v červnu 2022. Airbus registruje na verzi XLR přes 500 objednávek. Mezi zákazníky jsou jak tradiční aerolinky (např. American Airlines, Aer Lingus, Air Canada, Iberia, Qantas, United Airlines), tak i nízkonákladové (např. AirAsia, Air Arabia, IndiGo, JetBlue, VietJet, Wizz Air). Odbyt letadla však může být daleko vyšší, neboť řada společností si zajistila právo konvertovat objednávky A321neo na A321XLR.

Původně plánovaný termín nástupu letadla do provozu v roce 2023 zpozdila potřeba dodatečných úprav a certifikace zadní trupové nádrže (Rear Centre Tank – RCT).

Díky svému dlouhému doletu může být A321XLR nasazován na tratě, které byly dosud vyhrazeny širokotrupým letadlům, a/nebo otevírat nové non-stop dálkové spoje, kde by nasazení širokotrupých letadel nemělo komerční smysl. Leteckým provozovatelům propůjčí letoun vysokou flexibilitu a cestujícím nabídne přímé lety do dalších destinací. Komfort kabiny Airspace má být srovnatelný s širokotrupými letouny. Airbusu zajistí XLR nejvyšší ziskovou marži z celého portfolia. Letadlo je poslední verzí řady Airbus A320.

Zahajovacím zákazníkem se stala Iberia poté, kdy Aer Lingus nedosáhly dohody s piloty o mzdových podmínkách na dálkových letech. Podle serveru One Mile at a Time povede první komerční let dne 14. listopadu z madridského letiště (MAD) na Loganovo letiště v Bostonu (BOS). Od 15. ledna 2025 bude letoun A321XLR společnosti Iberia obsluhovat linku do Washingtonu (Washington Dulles).   

Dodávky aerolinkám budou zahájeny ve třetím čtvrtletí. (Foto: Aero Time, Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...81.93...)
23.07.2024 16:28

11 hodin ve vzduchu?
Jak to bude mít vyřešený odpočinek posádky? Vyblokováním nějaké řady sedaček?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace