Odboráři stávkujících odborů IAM odhlasovali v pondělí většinou 59 % novou kolektivní smlouvu a po sedmi týdnech stávky se vrátí do práce. Stávka začala 13. září a pro Boeing je její ukončení bezesporu dobrou zprávou. Výrobce se může vrátit k řešení řady dalších problémů, se kterými se v posledních letech potýká. Odbory oznámily, že všichni zaměstnanci se vrátí do práce do 12. listopadu. Část zaměstnanců začne pracovat již 6. listopadu, aby výrobu letadel 737, 767 a 777 restartovali.
Délkou trvání stávky 53 dní se jedná o čtvrtou nejdelší stávku v dějinách Boeingu. Částečně si o to Boeing řekl sám, když svou druhou, „nejlepší a finální“ nabídku komunikoval zaměstnancům prostřednictvím médií a odbory tím rozlítil. O takto předložené nabídce vedení odborů ani nenechalo hlasovat.
„Tato smlouva také vytváří novou základnu pro budoucí rozvoj a tato budoucnost začíná dnes,“ uvedli regionální vůdci IAM Jon Holden a Brandon Bryant ve společném prohlášení. „Jsme připraveni pomoci společnosti Boeing změnit směr a vrátit se k výrobě nejkvalitnějších a nejbezpečnějších letadel na světě.“
Stávka je tedy šťastně za námi, nicméně jedním z důsledků stávky bude snížená profitabilita výrobce. Největší zátěží bude absorbovat v následujících čtyřech letech 38% nárůst mezd. Vzhledem k některým dalším bodům kolektivní smlouvy se příjem zaměstnanců zvýší nikoliv o 38 %, ale celkově o 44 %. Zaměstnanců sice bude kvůli propouštění o 10 % méně, ale to celkový obraz příliš nezmění. Na druhou stranu Boeing ustál kategorické NE požadavku odborů na obnovení důchodového plánu, což by přineslo hospodaření společnosti další a velmi těžkou zátěž. Penzijní plán byl vyřazen z kolektivní smlouvy v roce 2014, a to výměnou za závazek Boeingu vyrábět letadla 777X v provozech v oblasti Seattlu.
Boeing uvádí, že průměrná roční mzda techniků se zvýší ze stávajících 75 608 dolarů během čtyř let na 119 309 dolarů.
Ziskovost výrobce kromě toho ovlivní také pomalejší než plánovaný růst tempa produkce letadel, zejména 737 MAX. Nižší počet letadel bude znamenat vyšší jednotkové náklady. Kromě toho Boeing ponese také vyšší náklady na obsluhu dluhu.
Přes nárůst prodejů zůstává ziskovost výrobce relativně nízká. To je zřejmě také jeden z důvodů poklesu ceny akcií. V úterý cena akcie poklesla na 153 dolarů. V letošním roce ceny akcií propadly o 41 %. Hned po Intelu je tak Boeing největší propadák burzovního indexu Dow Jones Industrial Average.
Aby byl výrobce schopen dále zabezpečit svůj provoz a splácet dluhy, prodá až 129,4 milionů nových kmenových akcií, včetně opce na přealokaci. Při nabídkové ceně 143 dolarů za akcii může vygenerovat 18,5 miliardy dolarů v čerstvé hotovosti. Společnost dále plánuje vydat a prodat až 115 milionů depozitních akcií (včetně opce na přealokaci představují 5,8 milionu akcií prioritních, které lze vyměnit za až 40,6 milionu kmenových akcií). S úrokem 6 % až do konverze by prodej mohl vygenerovat přibližně 5,8 miliardy dolarů v hotovosti. Celkově tak může Boeing získat na finančních trzích až 24,3 miliardy dolarů v hotovosti. (Foto: FOX Business, CNN)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Podle toho, co jsem doposud o situaci kolem Boeingu četl to vypadá, že manažeři nemají ani jeden semestr managementu a finančního řízení také ne. A to nemluvím o managementu výroby. Ale věřím, že každý má jachtu a BMW.